Mgr. Silvie Jančiks.jancik@oact.czTěžiště práce metodika prevence:Smyslem práce metodika prevence je rada a odborná pomoc studentům, kteří zápolí s potížemi spojenými s užíváním alkoholu, omamných a psychotropních látek nebo s gamblerstvím. Samozřejmostí je také pomoc rodičům takových studentů a ochrana ostatních žáků školy před negativními dopady, které by tyto sociálně patologické jevy ve škole mohly způsobovat.Funkce metodika prevence je zřizována podle §2, pís. c) vyhlášky MŠMT ČR č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a podle příslušných ustanovení Školského zákona (Zákon č. 561 ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), zákon 562/2004 Sb. změna některých zákonů v souvislosti s přijetím školského zákona, zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, Zákon č. 379/20015 Sb., k ochraně před škodami působenými tabákem, alkoholem, návykovými látkami)Plán primární prevence na Obchodní akademii v Českém Těšíně vychází z Metodického pokynu MŠMT č.j. 20 006/2007-51 k prevenci sociálně patologických jevů, z pokynů zřizovatele, ze závěrů seminářů a porad pro metodiky prevence pořádaných PPP, dále z plánu práce školy pro daný školní rok, ze spolupráce s okresním metodikem prevence, občanskými sdruženími a s PPP v Českém Těšíně.Škola má vypracován komplexní čtyřletý preventivní program, kterým prochází žák naší školy. V rámci tohoto programu se žáci v jednotlivých ročnících dovídají informace o problémech adaptace na střední škole, o problémech učení, komunikace a mezilidských vztahů, další informace z oblasti hygieny a zdravého způsobu života. Dotazníková šetření prováděná v závěru jednotlivých ročníků potvrzují úspěšnost programu primární prevence. Názory, náměty a připomínky žáků i učitelů slouží k dalšímu zdokonalování programu primární prevence na naší škole.Ve školním roce činnost školy směřuje do těchto oblastí:• Adaptace žáků na středoškolské studiumAdaptační kurz je cvičením sociálních schopností (schopnosti komunikovat, diskutovat, pracovat v týmu apod.). Kurz je třídenní, jednotlivé aktivity probíhají v prostorách školy a jejím okolí (přednášky, besedy, kolektivní hry). Žáci jsou seznámeni s primární prevencí na škole, probíhá dotazníkové šetření týkající se zájmů žáků v oblasti volnočasových aktivit. Žákům jsou sděleny informace o formách učení /úskalí přechodu ze ZŠ na SŠ/, seznamují se s doporučeným režimem dne a s nutností sportovních aktivit v životě mladého člověka. Mimoškolními lektory jsou pracovníci PPP v Českém Těšíně a AVE Centra, Český Těšín, kteří diskutují se studenty o problémech soužití a nebezpečí spojeným s používáním a distribucí návykových látek. Kurzu se účastní všichni žáci 1. ročníků. Sami žáci hodnotí kurz jako přínosný a užitečný. Hlavní pozitiva spatřují ve vzájemném poznání, stmelení nového kolektivu a získání užitečných informací zábavnou formou.• Přednášková činnostje zaměřena na všechny žáky školy a při výběru témat se přihlíží k zájmům žáků jednotlivých ročníků. Přednášky jsou vybírány dle aktuální nabídky spolupracujících organizací.• Bezprostřední působení na studenty v hodinách výuky- propojení s vyučujícími v ostatních předmětech i třídními učiteli /třídnické hodiny/, je zavedena Schránka důvěry (systém anonymních dotazů v tištěné nebo elektronické podobě)- pomáhá studentům vyřešit některé složité životní problémy (metodik prevence, výchovný poradce, vedení školy, třídní učitel), zvláštní nástěnka v suterénu školy (kontakty na instituce, upozornění na vhodné publikace), příspěvky z dané problematiky jsou uváděny i na stránkách školního časopisu MATES.Při naplňování Minimálního preventivního programu metodička prevence spolupracuje s PPP v Č. Těšíně, Karviné a Ostravě, Vzdělávací agenturou CAT Ostrava, AVE, o. s., Český Těšín, Střediskem výchovné péče v Karviné, okresním metodikem prevence a KÚ MSK, pravidelně se zúčastňuje seminářů a školení. Žákům je k dispozici v určených konzultačních hodinách popř. v čase dle individuální domluvy. Složitější problémy jsou řešeny ve spolupráci se specializovanými pracovišti.